Televizyon Ve İnternet Bagımlılıgı


İnternet yaygınlaşmadan televizyonun insanları ne kadar aptallaştırdığından daha fazla bahsedilirdi. İnsanların tv aracılığı ile kandırıldığı, uyutulduğu, aslında izlenmemesi gerektiği, çocuklara zarlı olduğunu filan sıkça okurduk dinlerdik.

Sonra diğer dönem başladı bilgisayar ve internet dönemi. İlk başlarda bilgisayar övülürdü, tvde insanlar önüne konulanı almak durumunda kalırken, bilgisayarda seçim yapma sanşı vardı ve hakim olan kullanıcı idi(!). Derken bu övgü süreci çok uzun sürmedi. İnternet sektörü de pornografi, oyun ve chat siteleri ile hemencecik dolunca bilgisayarların ve internetin zararları, yaptığı bağımlılık konuşulmaya tartışılmaya başlandı.


Ve üçüncü dönem internet+televiyon dönemi. İnternetin iyice gelişmesi ve hızlanmasıyla bilgisayarın tvnin yerini alması tartışılıyordu ki insanlar ikisini birden kullanmaya başladı. Koltuğuna kurulup tv izlerken bir yandan da cep telefonlarından ve bilgisayarlarından dizileri özet geçiyorlar. Özellikle dizilerin sezon finalleri zamanı Twitter ve Facebook üzerinde en çok konuşulan konu diziler oluyor. Twitter'da trending topic listesine diziler ve dizi karakterleri giriyor.

Özellikle 2 yıl önce sezon finali %70 reyting alan Aşkı Memnu dizisi ile bu son derece yoğun bir şekilde hissedilmişti. Daha sonraları da tv ve radyo programlarını interaktif hale getirmede Twitter ve Facebook kullanılmaya başlanınca bu şimdiki duruma geldik. Artık bütün tv programlarında seyircilere twitter üzerinden mention atmaları yönünde bir teşvik uygulanıyor. Hatta az önce teakolik abimizin blogundan öğrendim, diziler yayınlanırken de ekranda ilgili #hashtag yer alıyormuş.
Son zamanlarda reyting ölçümlerindeki hilelerin ortaya çıkması ile ilgili tartışmaları tam soğumamışken, sosyal medya istatistikleri de bu anlamda bir gösterge olabilir.  Tabi kolayca manipüle edilebilir olması ve izleyici kitlesinin internet kullanım oranlarının farklılığı da bunu mümkün kılamayacağından sağlıklı bir sonuç elde edilemez.

Herşeyden öte bu gerçekten sakat bir durum, tv ile insanların en değerli sermayesi olan zamanı çatır çatır harcanırken bunun internet ile iyice pekiştirilmesi vahameti ortaya koyuyor. Teknolojinin ne kadar yararsız ve boş işlerde kullanıldığı, reklam ve pazarlama uğruna insanların ömrünün tükendiği bir zaman dilimindeyiz. Boş vakit değerlendirme kavramı kökten değişiyor ama bu konuya atlamayacağım.

Hepinize çok daha az tvli ve internetli günler-geceler diliyorum...

0 yorum: